Alla inlägg den 3 oktober 2010

Av peggan - 3 oktober 2010 17:47

Veckan började med tre nattpass som var ganska behagliga.

Min vanliga arbetskompis har valpledigt just nu så det blev lite nya trevliga människor att arbeta med.

I min värld vore det bra om det fanns valppenning i samma utsträckning som föräldrapenning, tänk så fina dagar vi hundägare skulle få ha med våra valpar! Kanske något parti som nappar på det, finns ju ganska många hundägare i Sverige och vård av sjuk hund vore toppen!

Hemsjukvård för hundar! Någon som känner sig manad!!!!??????  


I lördags hade vi KM på klubben för både bruks och lydnad, Många anmälda och full fart sedan tidig morgon blev det!

Jag hade anmält Mysan till lydnadsklass 3, debut för henne, vi har bara småtränat lite sedan i somras så det skulle bli spännande att se vad hon egentligen kunde.

Hon kunde ganska mycket men definitivt inte allt! Dom där j..ra vittringspinnarna ställer till det för en "gammal" spårhund! Nåja, hon tog rätt så småningom efter lite (MYCKET!) provsmakning så alltid något. Sitt under gång blev missförstått till ett stå, bara träna vidare och inkallningsträningen får jag tänka om på  , alldeles för hög fart för att ha en möjlighet till bra stopp!  

Fjärren tar hon för mycket mark på men,men, kanske start i 3:an till våren då!?

Det andra gjorde hon riktigt riktigt bra! Hon såg lite förvånad ut att sitta i grupp men satt snällt där ändå, puh!   Fick ändå i hopp till ett 3:e pris, kan väl inte säga att jag är nöjd med det precis men det är ju inte hundens fel som har en inbiten bruksfreak till matte. Lite olika tänk är det ju mellan brukslydnad och lydnadsklasserna (åtmindstone från klass 3).


Det var en väldigt trevlig dag där alla klubbmedlemmar hjälpte till på olika sätt! Jag fick också extraarbete då en av spårhundförarna ramlade och skadade sin arm.

-Kan du gå spår med L. ???? jag klarar inte det med ond arm!!!! ( som faktiskt var bruten visade det sig)

Visst, svarade jag och hur gör jag med denna hund då???? Fick lite instruktioner men en glömdes bort ....( ta med ett par lekpinnar eftersom hunden tuggar ganska kraftigt på apporterna) .... Nåja, lite strul på påsläppet men sedan tågade vi iväg målinriktat och snyggt och hittade första apporten!

Bra!!!! Ropade jag, knak sa hunden, KOOOOORV vrålade jag, knakeliknak sa hunden ,LOSS röt jag okey sa hunden och fick korv.

Sedan blev det klappjakt på hunden när den tog apporterna, ALLA var vältuggade utom en för den hittade jag och inte hunden. Fullt i alla fall och domaren hade inte så bra ögon med sig eller var bara extra bussig för det blev 10 på spåret!

Hunden var glad och nöjd, korvpåsen nästan tom och jag tyckte hunden var strålande som snällt ställde upp och jobbade med mig. Goa hunden L!  

Några klubbmedlemmar visade ordentligt vad skåpet ska stå! Paret B & P vann brukset med 10 på söket! Måste också nämna gråmännen som debuterade i Appellsök och fick 10!!!!!!!!!! Underbart! I lydnaden vann det fina paret M&T, strålande snyggt av pinglorna var det!

I lydnad 1 och appell var det klassmästerskap, grattis till de duktiga segrarna, A&E samt J & N.

Finfina priser fick vi som P ordnat och gooooooooooda! Smaskens! precis vad jag behövde efter den intensiva dagen!

Oj, det blev ett långt inlägg men vi hade så kul på KM så det gick inte att hejda flödet!

Ha en bra vecka!

Presentation


Välkommen till en hundtokig kvinna som bor med make, vuxen dotter och 2 underbara Border Collie.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad!


Ovido - Quiz & Flashcards