Alla inlägg under augusti 2010

Av peggan - 30 augusti 2010 11:10

I torsdags eftermiddag hade jag en tvättmaskin kvar att köra innan jag för en gångs skull kom ner till botten av tvättkorgen.

Maskinen startade snällt och........... satte rekordfart! På ca 15 sekunder körde den hela programmet och resten av programmen också! Nog har jag hört talas om kvicktvätt men det här var väl till att ta i.- Provade några gånger till med samma resultat, smutsig men blöt tvätt i maskinen, ( 1 sekunds centrifugering ger ganska blöt tvätt!) fick erkänna mig besegrad och göra som förr i tiden, TVÄTTA FÖR HAND.  


I fredags inhandlades en ny tvättmaskin, väntar med spänning på leverans och inkoppling. Att tvätta för hand är definitivt inte min grej och med alla hundkläder, jobbarkläder, dotter som byter ofta och hundmattorm.m skulle det bli mer än heltidsjobb.

Inget jag har tid med för här ska tränas hund så ofta det går, det roligaste som finns!


Apropå hund så här gick det för M. och Dusty:  !!!!

De tog hem guldet!!!! Så fantastiskt gjort och så underbart att denna gulliga tjej vann! T+I+ Dollar gjorde kanonbra i från sig och blev 6:a inte dåligt för första start med ung hund!


Jag har ju tillbringat nätterna på jobbet hela helgen och haft det väldigt lugnt vilket är en skön jobbstart så här efter semestern.

När kroppen vaknat till liv har jag snabbt försvunnit så långt från "tvätta för hand"  jag kunnat och tränat hund i stället.

I fredags hade vi fest på klubben med hundlekar och mat, jättetrevligt och jättegott, kunde inte stanna så länge eftersom jag skulle till jobbet men gänget verkade ha kommit i god stämning när jag åkte   . Fantastiska J och A hade fixat massa gott till oss lata festmänniskor, tusen tack för allt jobb ni laggt ner!   Tack för att ni finns!

Vi hörs snart igen!



Av peggan - 26 augusti 2010 14:17

Så är då detta årets semester helt slut   och det känns precis som vanligt att nu skulle man kunna ha semester resten av livet!!!!!!!!!!!!!

Jag har absolut inga problem att fylla mina dagar utan arbetet men som de flesta andra är jag " till detta nöd och tvungen" för att få in klirr i kassan. Man måste ju ha något att leva av för att kunna leva livet och eftersom högvinsterna envisas med att gå till andra ( säkert lika behövande) människor är det bara att spotta i nävarna och arbeta på.

Nu har jag ju turen att trivas bra med mitt jobb och har en helt underbar arbetskamrat (jobbar ju natt så vi är bara två) att dela tiden och slitet med. Övriga arbetskamrater går inte av för hackor de heller men det blir ju inte så lång tid vi ses innan de går hem till sitt.


De sista dagarna i frihet har ängnats åt hundträning, i går blev det uppletande, lydnad, budföring och rapportsträckor.

Popkornhjärnan på spökåldershunden Gaia ställer till det lite just nu så vi har fått backa tillbaka och får en del bakslag men det löser sig nog när huvudsuset har satt sig på rätt plats.


Idag blev det uppletande, lydnad och spår tillsammans med KB. KB var snäll och tog lite foton från lydnadsträningen med Gaia så kära Momo kan få en aktuell bild från idag  .

Mysan blev endast med på bild från lite platsliggningsträning som jag tog. Det var inte lätt för unghunden att ligga kvar när matte krälade på marken för att få en skaplig bild! Bra störningsträning!  

Annars går träningen av Gaia väldigt fint, hon är snabb att lära, en glad hund att jobba med men har börjat testa gränserna nu  , roligt nästan jämt!!!

Jag märker också att hon har lite svårare med koncentrationen och är allmänt virrigare och det är ett gott tecken! Liten håller på att bli stor så snart får smeknamnet lilla Nå´n bytas ut! Lite bilder nedan på lydnaden:

Framförgående

  Läggande under gång, beredd på belöning!:-)   Avslutande halt vid fotgående, fokus på fotografen!!!  

Nu i helgen går SM i bruks och Ipo av stapeln, heja alla duktiga men extra mycket håller jag tummarna för M. och Dusty och T. med Dollar you goooooooooooo! OCH hoppas på  .

Ha en bra helg! Själv tillbringar jag den på jobbet mest hela tiden.

Av peggan - 24 augusti 2010 15:07

  Måndagarna på Värmdö BK har sista åren varit en höjdare! Alla medlemmar som vill kan då komma dit och träna sin hund efter eget behag.

Olika raser och därmed storlekar, lurviga, långhåriga, korthåriga unga och gamla blandas i en salig röra på planen.

Alla tränar efter sin kunskap och nivå, om man vill ha hjälp är det bara att fråga någon. Ja, just det, det var just det som inte alltid har fungerat för är man ny och inte känner till folk så är det svårt att veta vem man ska vända sig till.

Det enda som verkligen fungerar bra för nykommlingarna är platsliggningsträningen som utannonserar tydligt med ljudliga röster.
 

Efter träningen så hade vi möte för alla medlemmar som önskade om just träning och tävling.

Det bestämdes att vi ska göra ett nytt försök med att ha en planvärd som är synlig och kan hjälpa folk tillrätta.

 Snälla J. tog på sig att göra i ordning en lista med olika värdar fram till Lucia  (då det blir uppehåll pga väder) och jag tog på mig att fixa reflexvästar så de syns. -Var i dag i väg till vårt eminenta och enormt stora Centrum och hittade där på billighetsaffär " har det mesta som man för det mesta inte behöver", 2 reflexvästar samt en märkpenna för 85 kr. sammanlaggt. Billigt!!!!

Nu ska det då till lite egenpräntad text på västarna, PLANVÄRD ska det stå så alla vet! -Ska försöka få till det så håll tummen för att det blir läsligt.


Nu hoppas jag att fler vågar fråga om hjälp när det finns en tydlig person på plats! Alla kan ju vara planvärd, det enda som krävs är hundintresse, lite organisationsförmåga och kanske att man känner till några ansikten på medlemmarna för att styra hjälpfrågare till rätt personer.


Jag själv hjälper gärna till men vill meddela alla som läser här att jag inte riktigt är talbar när jag tränar mina egna hundar, så låt mig få träna klart först så ställer jag gärna upp sedan!!!


Mer roliga saker händer under hösten, högre och appellspår, KM 2/10 samt grillkväll med lekar nu på fredag. Rapport kommer om hur det avlöper.

Må gott där ute i världen!

Vi hörs snart.

Av peggan - 22 augusti 2010 19:15

Idag var det väckning 6:30 för tidig färd till Brukshundklubben. Dags för en tävlingsträning på appellkursen.

Rastade hundar, lade ut några spår och sedan drog vi i gång.

Alla kursarna och vår extradeltagare för dagen skötte sig utmärkt!

Många hundar är ganska unga och var riktigt trötta i huvudet på lydnanden men lyckades ändå genomföra det mesta, snyggt jobbat av förarna som stöttade sina hundar!

Några av deltagarna fick hänga med Gaia runt på spår, tänkte att dom skulle våga utmana sina egna vovar lite mer om dom ser vad en liten 7 1/2 månaders klarar av!

Eftersom hon är i en snygg fas i utvecklingen just nu gick biten fram till första apporten lite fram och tillbaka! Morra lite på monster   i skogen, kolla spåret, tillbaka och morra lite osv! Efter det så insåg lilla hormonhjärnan att dom följer nog med ändå så strunt i dom! Och vid slutet så var det ju riktigt kul med monster som till och med lekte med saker !

Duktig är hon i alla fall, trillar runt i olika terrängskiften, vinkligt och klättrigt tar alla apporter på sitt speciella sätt och vill sedan gärna hugga mig i armen om det går för sig  .

Jaha ja, sedan var det bara att stressa vidare på en mycket trevlig 50-års-uppvaktning med helt underbar mat!

Grattis C! Hoppas vår present ska komma till nytta!

Körde sedan hem en kompis och fick en visning på hennes snart klarombyggda hus, så sött och fint så det är inte klokt!

Hon lovade en Glöggafton som invigning då allt ska stå klart i November men, men... gift med en byggjobbare som jag är får vi väl se om det är klart då.

Fast Glögg, det går att dricka varmt ,, i termos,, i skogen!!

Av peggan - 21 augusti 2010 13:12

I går var en sådandär seg trist dag, vet inte varför det blev det, ingen annans fel än mitt förstås.

Kanske var det all f..bannad städning som jag fick nog av, inte min grej när man kan träna hund i stället vilket det blev ganska sparsamt med.


Idag är en bättre dag! Började med att kolla in hundgossen E:s MH (mentalbeskrivning av hund) och det blev en hit! Han är så charmig och rolig och duktig! Fniss i skogen fast vi publik fick stränga order om att vara tysta  .


Belöning blev det för oss tvåbenta också! J. hade bakat en av sina gudomliga bärpajer så det blir ingen bantning idag heller!

Sedan körde vi igenom alla vovarna i lydnad och jag vill bara meddela att lilla Nå´n dvs. Gaia har kommit i trotsåldern!!!! Testa, härja, busa och vilda sig, det är läget nu! Jag är lite knäpp och älskar när dom kommer i den åldern, då vet man att nu är det lite mer hund att ta tag i och jobba med och så ger det ganska mycket skratttillfällen när de provar på att visa sig lite stora för att sedan bli sååååå liten sååååååå!

Kära maken har fixat med lite listuppsättning och div. småjobb medan jag varit i väg med vovar, kanske att allt till slut blir färdigt ändå!?  

Det gäller att leva på hoppet!


I kväll firar samfällighetsföreningen 20 år med stor grillfest, 150 personer ska komma! Ska bli kul att se hur många som bor kvar från vi började bygga och flytta in! För mig blir det en tidig kväll med enstaka stänk av alkohol då vi har appellkurs i morgon TIDIGT! Kursdeltagarna ska få som en träningstävling så det tar några timmar.

Sedan blir det firande av snart 50-åring på seneftermiddagen, så det är full fräs hela helgen!

Här jag och Mysan som väntar på vår tur att träna lydnad.

Ha det gott där ute i stora världen!    

Av peggan - 19 augusti 2010 23:00

Mannen medelar att jag ska vara hemma vid 20-tiden i kväll för gemensam middag och.... han fixar Oxfilé med bakpotatis och gott vin ( som jag inhandlat men w.t.f.....) Vilken pärla till make jag har!!!!  

Annars har dagen betsått av rensning i hemmet, ganska välbehövligt och fortsätning följer.

Lillhunden, lilla Gaia är helvild under sin konvalecent så det var till att lägga ut spår, träna lydnad förutom obligatoriska promenader! Får se om det hjälper! Hittills har ett stycke överkast sönderdelats, underkläder (dotterns fina sexiga) ätits på, tuggummi konsumerats och som vanligt har sorkhålen som vovedjur gjort utökats på tomten! Härligt med vilda unghundar! Visst!!!!

Naturligtvis har också ett aktivt deltagande funnits när Matte röjt i huset till vovens förtjusning men kanske inte mitt.


Jag hör hur det fortsätter spraka medan jag sitter och skriver, visar sig vara en sönderdelad vattenskål! Underbart!!!!

Underbart är kort! snart är hon gammelhund och allt är ordning och reda!

Det har sina fördelar men samtidigt är det helt underbart med livsglädjen hos en 7 1/2 månaders vove, Just love her!  

Trevlig helg till alla!

Av peggan - 18 augusti 2010 13:44

Jaha, så är dottern avsläppt för resa till swinging London, stackars Engelsmän när vacker dotter dårar deras hjärta!

Här hemma blir det tyst och lugnt i en vecka och ganska billigt leverne!

Jag har själv haft några toppenresor till London som ung och haft "the time of my life"! -Har aldrig träffat flörtigare män än Engelsmän! ganska trevligt när man är ung att bli så uppvaktad!

Svenska män är ju lite svårare, ska spela att de inte bryr sig innan de har mognat och fått gråa tinningarnas charm men inte Engelsmännen inte!

Där blir man jagad som hett villebråd och har fullt upp att sålla! Ganska lagom för dottern med en vecka tror jag, kan bli skönt att få sitta på fik i lugn och ro när hon kommer hem   .


Nu för tiden blir en kvinna som jag mest uppvaktad av hundar och berusade män med viss alkoholovana och man får väl vara glad för det! Bättre någon än ingen!

Nåja, mannen i mitt liv är ganska duktig på komplimanger han med raringen! Tur att han förgyller mina dagar ibland!  .

Vad jag tror dottern gör i kväll ? Jo     !!!!!!!!!!!!!!!!

Av peggan - 17 augusti 2010 13:12

Jaha, så blev det Veterinärbesök ändå! Gaia skadade sig i lördags, fastnade i gamla grenar och fick ett litet sår på vänster bakben. Det har jag pysslat om efter konstens alla regler och försett voven med tratt. I går fröjdades dock lilla voven då hon i bilen var utan tratt och kom åt att slicka för brinnande livet!   Jaha! Inte såg det så fint ut i morse men min veterinär sedan många år fixade en tid direkt! En klippa det är hon!

Det som är härligt det är ju att denna lilla vove som kanske inte precis är det mest tillgängliga man kan önska uppförde sig med stora A! Världens lättaste hund att hantera där  . Nu blir det forsatt trattbehandling med tillägg av antibiotika både lokalt och invärtes samt spolning av såret 2 ggr/dag. Nåja, det är en värdslig sak, har snart läkt i hop men vi får ligga lågt med träningen nu, inte lätt när lilla Vild sätter fart  .

I kväll börjar Appellkursen som har haft sommaruppehåll! Det ska bli så kul att träffa alla igen och se hur alla utvecklats under sommaren. Vi har världens goaste och trevligaste gäng! Visst är det underbart!  

En bild på tratthunden....  

Presentation


Välkommen till en hundtokig kvinna som bor med make, vuxen dotter och 2 underbara Border Collie.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad!


Ovido - Quiz & Flashcards