Alla inlägg under januari 2012

Av peggan - 28 januari 2012 19:55

Finaste Gaia har idag gjort debut i lydnadsklass 2!

Vi förberedde oss med en springig promenad och ett spår som eminenta hussen lade ut för att få något lugn i den ivrigaste lilla voven ( hon heter ju T. Always Alert.... det namnet är passande!)

Efter det träffade vi bästa B med finaste Kelpiesarna för lite spring och lite ångestträning ( var ganska nervös för sändande till rutan)

Sen bar det av till Velamsund och stundande tävling då i ridhus. Hann med en kortare promenad innnan platsliggning som gick fint! En liten vovve gick upp men bara en bit för att sedan lägga sig några meter framför de andra vovvarna! Gaia låg lugnt men tyckte väl det var lite trist med lugnet, nosade runt lite men fokuserade tillbaka på bästa (?) matten när hon vaggade ben.... puh!

Därefter det sedvanliga, väntan.....

Nu fanns det en Cafeteria där hundar var välkommen, dit begav vi oss och det blev första parkett! Öppna fönster till ridhuset så man kunde njuta av duktiga förare och hundar! Gaia somnade och jag var på så klart! Duktiga hundar med fin inställning! Vissa missade något men helheten var väldigt snygg! Hård konkurens mao!

Vår tur! Värmde upp med mycket språng marsch där lilla damen kan ta för sig! Fungerade så kanon men men under tävlingsprogrammet blev det hetta och Always Alert! Lite framför, lite vid! Lite galen och ändå helt underbar! Vilken drive i denna hund!

För övrigt ganska bra men svårigheter med denna tävlingsledare! Såg ut som Gaia hade ideér om vad f..n han skulle bestämma över oss för! Skapliga betyg utom på fjärren som blev en 6 då hon tappade fokus på ett skifte! Nåja! 174,5 poäng, 3:e plats och ett 1:a-pris! Jag är nöjd!


Tänk så långt vi kommit från starten med en helt livrädd hund socialt som nu istället tar till lite " vad tusan domderar du om? Jag och matte is tha´shit"!

Hon hållert sig i skinnet och balanserar fint i dessa situationer även om hon blir störd och presterar snäppet sämre men ändå ganska bra!

Nöjd matte finns här! I Love my dog!


Gaia, mitt  


   

Och rutan då ?! Betyg 10!   

Av peggan - 18 januari 2012 15:45

I söndags var det ett litet genrep inför kommande lydnadstävling.

Nacka BK hade träningstävling i Velamsunds ridhus på kvällen och det är där tävlingen ska vara.

Jag passade på att åka dit en stund(skulle ju jobba så det var lite knappt om tid) för att titta på miljön.

Gaia var ganska taggad, tyckte det var jobbigt med mörker, stora lurviga okända hundar, nya människor och ett gäng stooora hästar! Tack och lov lugnade hon ner sig efter en stund och jag passade på att leka järnet där inne med henne!

Kul tyckte Gaia, blev så klart ganska vild och het(..are)

De var så bussiga mot mig och lät mig köra först eftersom jag skulle till jobbet, gulligt av dom, tack så mycket för vänligheten!

Jag hade bestämt att vi bara skulle köra platsliggning, apportering och fjärr eftersom det var miljön som var prioriteten och det fungerade ganska fint. Jag känner mig nöjd med det passet och tränar så klart vidare på momenten i "vårt" eget ridhus och utonhus med.

Tisdagsgänget har dragit igång igen efter helgerna, härligt! Och idag var det ridhusträning på förmiddagen

Sen var det att hämta bästa Kelpiegänget eftersom matten är på kurs hela dagen. Det blev promenad och nu är flocken samlad här hemma hos mig.

Ganska mysigt med denna lilla flock på 5 hundar, inga sura miner är det och idag ovanligt lugnt!

För det mesta brukar det vara vild lek men den som brukar dra igång gänget är inte på humör idag.

På lördag ska jag titta på blivande tjänstehundars lydnad, ska bli spännande att se hur det går. Lite tips kanske jag kan stå till tjänst med, hoppas det.

Ha det gott alla i vinterSverige och DET BLIR LJUSARE för varje dag!

  

Av peggan - 11 januari 2012 15:16

Lite ljusare blir det för varje dag, ungefär 3 minuter per dygn blir det och på en vecka  21 minuter!

Det är så underbart när ljuset börjar återvända till oss, snart är det slutet av Mars när vi ändrar till sommartid och kvällarna helt plötsligt känns så långa!


Jag har svårt både för kylan och mörkret, även om nu lite snö ljusar upp så fryser jag och tycker mindre om det än regn och rusk. Idag har det varit 5+ ute och solen har skinit, rena rama vårkänningen!

Det är bara att njuta så länge det varar för snart slår det om igen, varannandagsväder har det sagts.


Lite goda nyheter från en kär vän har det blivit, åt det friskare hållet! Var tvungen att ha en liten gråtstund av lycka för det och sådana tårar är guld värda!


Här kämpas det på med lydnadsklass 2 för fulla muggar, har ju anmält till tävling (inomhus!) så får vi se då hur vi lyckats med alla delar.

Ibland flyter det på så fint och ibland har det blivit blandad kompott. Just nu har vi tappat en del av det fina fria följet vi brukar ha så nu blir det fokusträning där med position och raka sitt.

Idag var det ridhusträning, vi blev ett ganska bra gäng på  9 tävlingsekipage, liten valp som miljötränade (bedååååårande söt!) och lite publik och så ett gäng pensionärshundar som fick ett pass tillsammans.

Efteråt blev det fika som kompisen B. fixat och genomsnack av ekipagen.

Det gick riktigt bra för alla, sedan var det ju delar vi alla behövde jobba mer med såklart!


Snart är det dags för nattjobb igen, i morgon kallar stämpelklockan och klickas ut måndag morgon.

Jag klagar inte (bara lite ibland  ) utan trivs bra på jobbet och är glad att ha ett fint jobb i dagens sammhälle!

Så klart är det tufft emellanåt men vem har det inte så!

Ha en fin helg alla, både ni som får vara lediga och ni som arbetar!

  

Av peggan - 2 januari 2012 14:15


 

Lilla Gaia., här ca 4 månader gammal i början av tandömsningen! (kolla in örat  )

Nu har tiden gått och hon blir 2 år idag, vart tar tiden vägen?

Firad har hon blivit med ett jättemärgben och lydnadsträning i ridhuset. (ganska skönt idag eftersom det ösregnar ute!)

I väntan på sin tur i ridhuset.

 


Apport är kul! Kortet taget i Juni 2011.


 


Det är drag i den lilla damen! Från Lägretävlingen i September

 


Min vackra lilla tös! Hon har ett underbart uttryck, ganska lik sin mamma där! 

   

Hundåren går så fort!

Grattis lilla vän önskar din matte!

Presentation


Välkommen till en hundtokig kvinna som bor med make, vuxen dotter och 2 underbara Border Collie.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad!


Skapa flashcards