Alla inlägg under oktober 2011

Av peggan - 28 oktober 2011 12:18

Äntligen har jag fått arselet ur vagnen och beställ terminalglasögon! Inte en dag för tidigt!!!!

Jobbet betalar och så fick jag ju reda på hur bra jag såg (eller inte) så det blev ett par nya läsglasögon också.

Dessa får jag såklart själv betala.

Få se om det går att läsa kartan bättre i bilen nu när man letar adresser inför hembesöken! Förstår inte varför kartor ska ha så extremt liten text (i alla fall de vi har på jobbet över kommunen) och inte blir det lättare av ljusmiljön i bilen heller!  

Har efter några missar lyckats hamna hos tandläkaren också och jag fick godkänt, inget att laga, skönt!  

Plånboken är lite tunn förstås men det är bara att vara lite sparsam nu så ska det väl bli lite mindre magert framöver.


Igår hade jag och en jobbarkompis stämt träff! Det blev många skratt, spår till vovvar och fika efteråt  . Hennes söta dotter fick gå spår med Chilla och båda tjejerna skötte sig exemplariskt! Härligt med så duktiga ungar, både 2 och fyrbenta! Vädret kunde väl varit bättre förstås men det var ändå uppehåll.

Det ska vi göra om snart! Vi har alltid så trevligt tillsammans.


Helgen blir som vanligt i hundens tecken, ett gäng ska ut och lägga spår mm. Alltid härligt att komma ut i naturen i flera timmar och skönt att få röra på döfläsket!

Lite god mat och något glas vin ska det väl också bli och njuta av den ovanligt varma vackra hösten! Oj vilka färger naturen visar upp! Helt enastående!


Ha en fin helg!

    

Av peggan - 23 oktober 2011 16:07

Idag har Gaia och jag varit på kursavslutning på vår lydnadskurs. Snacka om att ha tur med vädret! Strålande sol och 14 plusgrader, vinterjackan fick stanna hemma!


Kursen vi har gått är en tävlingskurs lydnadsklass 1 & 2. Jag har väl inte varit den lydigaste eleven precis! I våras kunde vi inte vara med så mycket pga mina jobbtider och sedan tävlade vi lydnadsklass 1 med första pris, = fokus på lydnadsklass 2.


Men.... jag hade bara fokus på lägreklassen som jag tävlade i slutet av september och sedan var det bara 2 gånger kvar! MEN! Sedan har jag varit lydig elev och kört lydnads-2 moment för hela (nåja...och bruksmoment i Elitklass) slanten!


Lite kvar tills det känns helt tävlingsklart men grunderna sitter ganska bra ändå.

Idag hade vi en avslutande tävling i lag, skojtävling!


Apportering av ägg, Gaia tog med sig ägget halva vägen, sedan stampade hon sönder det  ! Vi kom ganska långt ner i resultatlistan där! Bäst ifrån sig gjorde den vackra långhårscollien Ami!


Uppletande av föremål, massor av saker låg ute, vi hade 2 minuter på oss och Gaia plockade in 11 saker, slagen blev hon av en Flat (förstås!).


Sist var det inkallning med tidtagning, Och vem vann tror ni? Jo Gaia! Tror hon hade 5,45 i tid och näst bäst hade 6,67. Ja, snabb som bara den är hon!


Vi har så bra fröknar så de bjöd oss alla på lunch, världens godaste Västerbottenspaj med sallad, mums! Kaka till kaffet fanns det med!

Det gäller att välja rätt fröknar, hihi! Sådan lyx får inte de som går mina kurser! Köpebröd på sin höjd!


Lagmässigt kom vi 2:a, om man nu inte räknar med fröknarnas lag fast de ville ha det så att deras resultat inte skulle vara med. (Annars vann dom förstås)


I natt har jag tagit ledigt, ganska trött efter för lite sömn, har ju jobbat 3 nätter nu och kom hem 8 i morse.

Lite god pannbiff med gräddsås och potatis ska vi äta, blir nog en kall öl till det. Gott ska det bli!


Ha det gott!

  


Av peggan - 19 oktober 2011 16:53

Nu är det höstrusk ordentligt Burr!  För en frusen själ som jag är så blir det vinterjacka och mössa nu! Har en jobbarkompis som stickar så fina mössor med får på och en sådan pryder nu mitt lurviga huvud! Så mjuk och skön är den, värmer precis lagom mycket och sitter inte som en stoppad korv utan är rymlig utan att ramla av.


Bilen har fått vinterkostym också, satte på vinterdäcken igår då de hotar med ishalka och jag ska jobba helgen, ute och fara på natten i ishalka är inte kul alls med sommardäck på!


Gaia mår fint och såret har läkt snyggt! 1 vecka kvar knappt nu av stillsammare tillvaro sen blir det fullt ös medvetslös igen med träningen! Hon behöver slipas till ordentligt i uppletet, det är mycket kvar innan det är tävlingsklart.

Lydnaden fungerar hyfsat, lite precission kvar här och där att jobba med. Spåret fungerar fint, bara träna på och ge henne mer rutin och förledningsträning till vårens tävlingssäsong är här.


Övriga vovvar mår fint och tränas på extra mycket nu då såklart, matte får ju abstinens annars!


Idag har jag haft kurs för de som vill upp i tävlingsvärlden, alltid lika kul med det här gänget! Jag försöker utmana deras själar lite extra, att de ska tänka till och ha huvudet med sig i träningen mer. Inte så lätt som det verkar det där att utbilda en tävlingshund precis! Många bitar att tänka på för att få en säker och trygg hund i de situationerna och det mariga är att det ju är vi förare som ska stå för att de blir så och att de tycker det är roligt!


I morgon börjar jobbpassen igen men jag har tagit ledigt söndag, ska ha avslutning med Gaia på hennes kurs då.

Ha det gott och håll i hatten i blåsten!  

Av peggan - 15 oktober 2011 15:46

Snart så är det dags att kunna träna på mer som vanligt med Gaia! Stygnen togs i fredags men jag fick tejpa lite längst ner då det inte var helt läkt! Stackars Gaia, innebär fortsatt trattbärande och lugn  !!!!

Inte alls lätt det där med lugn! jag har laggt lite spår till Gaia och tränat lite lydnad som inte påverkar magen så mycket för annars är det en helt galen tös som far omkring överallt, flyger över soffor, fåtöljer och kör race här hemma. PUH! 


Chilla har varit på valpträff och tränat lite grunder, hon är riktigt duktig den lilla köttbullen! Riktigt följsam och lyhörd, bara man har gott godis så! 

Leker gärna också, gillar att kampa och morrar för fullt!


Idag gick hon ett litet valpspår också, gick så fint halva spåret men sedan hade någon ställt ett   på spåret! Jättefarligt ju! Inte för jag såg något men men, hihi! Nåja, vi gick en liten bit och sen sattes plattnosen på igen och kom till mål!  Inte lätt när man är i  -åldern!


Mysan har kört lydnad och uppletande i flygande fläng som vanligt! Goaste Mys! Inte kan man ens gissa att hon blir 10 år i Mars!

För övrigt har bästa syster varit här på middag, alltid trevligt att få rå om henne en stund, livet vore bra fattigt utan henne!

Ha en härlig Lördag!

     

Av peggan - 9 oktober 2011 18:25

Nu har det gått 5 dagar efter Gaias operation och hon är helvild! Hon vill inte vara konvalecent längre alls utan ska skutta fram i vrålåksfart och träna massa grejor om hon fick bestämma!  

Ujuj, 2 veckor kvar av stilla dagar, hur ska det gå!?

Ja, det är ju inget att välja på, det får lov att gå bara! Skönt ändå att hon är så pigg.


Chilla som inte får leka med Gaia just nu har också visat vrålåksfart vilken riktar sig till oss människor istället, härjar och busar bits och river stället, glad och tokig! Mysan får vara ifred, hon gör processen kort när en ohängd valp kommer och vill busa.


Idag har vi haft klubbmästerskap på klubben, jag har varit funktionär på förmiddagen, fixade med lite spår, sen hem så Gaia fick sträcka på sig, inte bra att ligga för länge i bilen när man är nyopererad.

Mysan har deltagit i elitspår, men inte med mig.

Hon har haft Anna som förare och Mysan har haft en toppendag! Med den lilla stund Anna och Mysan tränat tillsammans gjorde de ett jättefint jobb! Mysan är inte precis en lätt hund att köra vilddjuret!   Hon tog väl för sig en del på lydnaden, passade liksom på att kunna en del själv! hihi.  


Kan väl säga att för Mysan är det inga problem att byta förare, slängde väl ett kort öga på mig när jag sa hej  , sen fullt fokus på bollägaren!

Hon gillar verkligen Anna!  


En trevlig dag blev det med fina hundar och fina prestationer och  sken!

  

Av peggan - 5 oktober 2011 13:00

Nu är det klart och allt har gått bra hittills!

Mysan blev sövd och genomtittad i munnen, inget konstigt hittades och inga tecken på inflammation i någon tand. Veterinären sa att hon hade väldigt fina tänder för sin ålder sånär som på tandstenen men den är ju borta nu.

Vageln som hela tiden återkommer i hennes öga är ordentligt punkterad så nu blir det ögonsalva i 1 vecka, sedan hoppas jag att det blir ett minne blott!


Groggy var hon ordentligt i går och HUNGRIG! Vi skulle döpt henne till hungran istället! 

Det där med att vänta med mat var bara att glömma och inte mådde hon dåligt heller efter maten.


Gaia blev kastrerad och var inte alls särskilt groggy när jag hämtade henne men ganska besvärad av tamponade som ska tas bort i kväll. Här har vi då magran istället! Vägrade både äta och dricka i går, fick ge henne vatten via spruta in i munnen så hon ändå fick lite vätska i sig. Smärtstillande får hon regelbundet och i dag har jag lyckats tvinga i henne lite mat i alla fall.

Att ha tratt är ju ingen höjdare alls tycker Gaia men hon finner sig, snäll så är hon, tålig liten tös det där! 


Tratthunden Gaia.

   

I kväll ska dottern och Chilla gå på valpträff som jag och en instruktör till håller i, fokus blir på kontakt, stadga och gå fint.

Chilla är riktigt duktig men det tar ju lite längre tid för henne att fatta saker om man jämför med BC, hihi.


Chilla tycker definitivt att livet är ganska tråkigt just nu eftersom bästa lekkompisen är konvalecent och varken vill eller får leka!

jag är glad för lugnet så länge det nu varar, misstänker att det snart är över!


I helgen har klubben KM, Mysan ska vara med med A. , spännande! Jag är funktionär och ska ju också pyssla om Gaia.

Många duktiga ekipage är med så det blir svårt att gissa utgången!

Kul att det är tätt i toppen, det ger ju utveckling för alla ekipage!


Ha det gott!

  

Av peggan - 2 oktober 2011 19:30

Där är jag medlem och vilken klubb vi fått!

Satte mig och räknade resultaten fram till nu på tävlingar och fick ihop till 22 st uppflyttade i bruksgrenar, flera ekipage har tagit sig till Elit i år, vi är en skara som ligger strax bakom och knackar på dörren och massor av ekipage i lägreklass!

Helt fantastiskt av en ganska liten klubb ( i Stockholmsområdet) med ca 300 medlemmar!


I lydnad har vi också flera 1:a-pris men alla har inte skrivit in sina resultat, jag gissar på ca 10 stycken där!


Nu har vi några som också kör rallylydnad, någon med den äran men det finns inte med ännu i resultatredovisningen.

Vad som saknas är agilityekipage och IPO-ekipage, få se vad som händer med det till nästa år.


Det är lite intressant att spekulera i vad denna boom beror på!?

Ni som tror er veta, kommentera gärna, kan vara intressant att höra folks åsikter!


I morgon bjuder jag och Gaia på uppflyttningstårta, ska försöka hitta en Schwartswaldtårta då bästa B. önskat sig det! (ursäkta stavningen!?)


Resten av de uppflyttade står i kö med sina tårtor så vi all blir fint gödda till Jul! 

Ha det gott! Nu väntar sista nattpasset på en vecka och nästa vecka med operation av vovvar x 2 ...  , nervöst.

  

Presentation


Välkommen till en hundtokig kvinna som bor med make, vuxen dotter och 2 underbara Border Collie.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad!


Ovido - Quiz & Flashcards