Direktlänk till inlägg 12 juli 2012

Lindring

Av peggan - 12 juli 2012 20:06

Har precis avslutat en omgång nattpass igen.

Mitt jobb på ASIH (avancerad sjukvård i hemmet) bygger på att människor med för det mesta obotlig sjukdom och snar död ska kunna vårdas hemma.

Jag tycker faktiskt att vi gör ett toppenjobb!

Gå till dig själv, om du har en kortare tid kvar av ditt liv, (åtminstonde den tid du är medveten om... man kan ju faktiskt vara död i morgon!) vart skulle du helst tillbringa den tiden? På sjukhus eller i ditt hem?

Jag skulle inte tveka på att få vara hemma!


Ja,ja, drömmen om att ta kontokortet, resa jorden runt, bränna alla stålar hej vilt! Visst! Men när verkligheten knackar på dörren är det få som tänker just så! Det är vi friska som drömmer om det.

De flesta som är svårt sjuka drömmer om ett mirakel, att få umgås med de nära och kära, att orka vara uppe, att kanske kunna äta lite, att få vara ute en stund och framför allt att få lindring mot de plågor de har. ( Så de kan leva tills de dör fullt ut). Det är i alla fall den samlade bild jag fått med ganska många arbetsår i denna branch.


Lindring och tröst, behandla de döende som en fullt levande, respekt för deras önskan och deras integritet, det är vad jag försöker åstadkomma varje natt på jobbet. Ibland har vi så kul tillsammans, jag och de sjuka, skrattar så tårarna rinner! Ibland rinner tårar av sorg och ibland är det bara en helt vanlig dag/natt, bara att fortsätta som om många morgondagar fortfarande finns kvar.


Jag stormtrivs med mitt jobb, ibland är det tufft, mycket ångest och sorg får jag härbärgera men det är ju inte min sorg eller ångest så när jag sätter mig i bilen och åker hem, då ramlar allt av! Då är jag precis som alla andra, ja, kanske inte helt klar över min egen odödlighet utan högst medveten om min tid på jorden och att det är nu som gäller.


Ett jag har lärt mig det är att göra det jag tycker om! Städa, tvätta, se till att det är snyggt för alla andra det har lägre prioritet! Att ha ordning för min skull, det är okey!

Om hundra år (vilken klyscha!) vet ingen vad jag gjort, hur jag levt eller hur mitt hem såg ut!

För mig är hundarna min glädje och källa till kraft! Min familj och mina vänner.

Resten löser sig och gör det inte det så har jag dött så då löste det sig på det sättet!


Ha det gott!  

 
 
Asta

Asta

12 juli 2012 20:40

Vill absolut oxå vara hemma in i det sista.
Vilket fantastiskt jobb du gör, hoppas det finns en Peggan den dag jag behöver det!

Njut nu av din kväll. Jag skall göra detsamma. Hoppas vi ses nsart igen!

http://asta65.wordpress.com

 
Ingen bild

Inga-Maj

13 juli 2012 00:27

Underbara fina Peggy <3 Vill oxå ha en som dig när livet närmar sig slut. Vilket fantastiskt jobb du gör.. inför det svåra

 
annika

annika

13 juli 2012 06:25

Du är ju helt fantastisk... önskar alla en peggy vid sin sida!!! mer positiv person får man leta efter..
Ta hand om er och njut av ledighet och hoppas att semestern snart står bakom dörren!! Vi saknar vår Peggy.. Jag och Nikki har lite svårt att få tummen ur nu när man inte har tryggheten att komma till =)

Kram

http://annikasvovvar.se

 
Lena & G-na

Lena & G-na

13 juli 2012 08:10

Du skriver underbart och tänkvärt. Det är ett fantastskt jobb du och dina kollegor gör!
Ofta tar man livet som för självklart och bara rusar på, det är ju så mycket man vill hinna göra. Men dina rader får en att stanna upp och tänka, vilket vi alla kan behöva.
Trevlig helg! Kram.

http://lenasnewlife.blogg.se

 
Nancy Mischa Gliss

Nancy Mischa Gliss

13 juli 2012 21:46

Vad fint du skriver Peggy <3<3<3

http://URL

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av peggan - 10 juli 2013 20:08

Äntligen sommartid som är här! Något som gör att både själ och kropp värms upp, i alla fall för mig som har svårt för vinter, kyla och mörker!   Nu jobbar jag en helg till, sedan stundar semester, känns ganska välbehövligt efter ganska mycket på ar...

Av peggan - 8 maj 2013 22:29

Nu j.klar! Nu ska vi få till det jag och mitt   Gaia! Vi kämpar på, ibland i motvind men mycket har gått framåt! Vårt största problem, uppletandet har lossnat ganska bra, ja, betygsmässigt är det en del nerdrag pga tugg och galenskap men stoppen oc...

Av peggan - 20 april 2013 16:14

    Så här såg det ut 27 Mars bilden ovan, det kändes som en ny istid eller något!       Så här såg det ut idag! Gräset försöker hitta upp ovanför lera och vatten! Vovarna har fått göra uppletande och lite lydnad i strålande sol och 1...

Av peggan - 4 april 2013 14:20

I går var jag och några till på Danderyd-Täby BK och lyssnade på 2 domare som visade olika ekipage på film och därefter pekade på vad bedömningen i varje moment ligger.   Det mesta är ju inga nyheter men några saker har i alla fall inte jag tänkt...

Av peggan - 27 mars 2013 17:00

Ja, nu är det drygt 2 veckor kvar till klubbens lägrespår, tog några bilder på hur det ser ut hos oss, så härmed delar jag med mig av ett citat från facebook:   Hjälp VÅREN, ät snö!   Idag har det ändå varit härligt ute, lite vind men ingen k...

Presentation


Välkommen till en hundtokig kvinna som bor med make, vuxen dotter och 2 underbara Border Collie.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad!


Ovido - Quiz & Flashcards