Alla inlägg den 23 november 2011

Av peggan - 23 november 2011 15:44

Tur är det att hösten fortsätter så utbildningen av Gaia kan fortsätta i spåret!

Vi tränar in påsläppet just nu vilket har gått fint, hon är väldigt noga och koncentrerad.

Nu har jag även börjat lägga in lite svårare störningar i spåret såsom planerade övergångar av annan hund och förare i spåret samt passerande av ställen som enligt vovvens hjärna inte ska passeras  !

Visst ställer det till det lite i hjärnkontoret men hon är väldigt duktig och samlad, lite stöttning behövs ibland men jag tror hon kommer bli en väldigt spårnoga och motiverad hund när hon fått lite mer rutin.


Viltstörning har vi ju nästan jämt här ute på Värmdö, det kryllar av Rådjur överallt, Älgen tittar förbi ibland och räven kan drista sig till ett besök också vilket nog är det svåraste tror jag! Nåja, hon reder ut det tämligen bra, lite tuffare blir det ju när hon får synretning på viltet men med lite diskussion så följer hon sitt spår vidare! 


Det som är svårast för Gaia är uppletandet, hon blir för galen och fastnar i kamp mot mig eller låser sig i vallbeteende men vi börjar få ordning på det mer och mer.  Bara träna på så ska det nog bli bra det med!


Lydnaden trillar på, tränar både på lydnadsklass och bruksmomenten. Det som inte är klart i brukset är väl stegen, att vara tyst på skallet och lite bättre stopp på inkallningen samt kunna särskilja stanna/ligg lite bättre annars är hon en pärla! Riktigt duktig tjej! jag är så nöjd med henne och hennes fantastiska framsteg!

I lydnaden är vi ju inte lika långt framme ännu men det börjar ta sig! Kan en del klass3 moment och 2:an ganska bra.

Kanske dags för en start snart i lydnads 2 då!


Mysan kör jag på men det blir inga mer tävlingar! Hon får träna vidare och ha kul! Pigg är hon och full fart är det! Nästan förenat med livsfara att gå spår med henne! Uj, vad det går undan! Inte den lättaste att bromsa heller men hon löser det mesta och trivs vilket är det viktigaste tycker jag.


Lilla Chilla gillar också att spåra, riktigt duktig liten plattnos tycker jag! Hon har precis blivit 6 månader och är en trevlig förig liten tös men i trotsåldern just nu! Hon tar sig upp och fram på de flesta ställena vilket resulterat i uppätna glasögon, pennor, filtar, mattor, brev, smutstvätt, blommor, ja och så vidare! Busunge!


Den här veckan är det mycket jobb, 5 nätter, har tagit 2 extrapass åt kollega som solar sig någonstans medan jag traskar runt i grådiset mellan jobbpass, sömn och Kaffe i massor.

Snart är det 1:a Advent, lite svårt att tänka sig med plusgrader och septemberkänsla både i naturen och i själen.

Dags att rota fram lite Julsaker är det, får väl ta mig i kragen på Torsdag och fixa med det då!


I helgen har vi haft långväga besök, en trevlig bekantskap som är välkommen åter. Det lyser alltid upp att få lite besök och fest i hemmet! Och städat fick jag också! Inte en dag försent kan jag säga!


Vill bara skänka en extra tanke till en väldigt nära vän och hennes dotter som just nu har det eländigt! All min kärlek och hopp om framtiden till er, jag finns här alltid för er! 

   

Presentation


Välkommen till en hundtokig kvinna som bor med make, vuxen dotter och 2 underbara Border Collie.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad!


Ovido - Quiz & Flashcards